26 maart 2025
1. Behandelovereenkomst: Bij aanmelding voor een diagnostiektraject bij onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ vormen deze algemene voorwaarden een geheel met de behandelovereenkomst. De behandelovereenkomst krijgen jullie na het intakegesprek.
2. Verloop van het diagnostiektraject: Als je bent aangemeld bij onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ wordt er gestart met een intakegesprek en daarbij wordt het diagnostiekplan gemaakt en besproken.
3. Toestemming minderjarigen: Als het kind jonger dan 12 jaar is ondertekenen de gezaghebbende ouders/verzorgers de behandelovereenkomst. Als het kind tussen de 12 en 16 jaar is, dan moet de behandelovereenkomst getekend worden door het kind en de beide gezaghebbende ouders/verzorgers. Uitzondering hierop is wanneer er sprake is van eenhoofdig gezag, dan volstaat deze ene ouder.
4. Tarieven en vergoedingen: Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugd-ggz. Dit staat in de Jeugdwet. Omdat onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ een particulier bedrijf is en er geen betrokkenheid is van de gemeente/buurtteam en/of sociaal team, zullen ouders de tarieven zelf betalen. Voor tarieven, raadpleeg de website https://onderzoeksbureaudewervelwind/tarieven/. Het onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ behoudt zich het recht om de tarieven te wijzigen. De factuur wordt per mail gestuurd, er geldt een betalingstermijn van 14 dagen. Wanneer je een factuur niet betaalt, zal een incassotraject worden opgestart. Als dit het geval is, wordt er, naast de kosten van de behandeling, de incassokosten in rekening gebracht. In het geval je een afspraak of onderzoekstraject annuleert zal er geen restitutie plaatsvinden.
6. Afzeggen van afspraken: De behandeling vindt plaats op afspraak. Als je een afspraak niet kunt nakomen, dan graag de afspraak minimaal 24 uur van te voren telefonisch of per e-mail af te zeggen. Wanneer de afspraak niet op tijd (binnen 24 uur vóór de afspraak) afmeldt wordt, zal de gemiste afspraak in rekening gebracht worden (€25,- per gemiste afspraak).
7. Spoedgevallen: Onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ heeft geen 24-uurs bereikbaarheid of crisisdienst. Wanneer er sprake is van een spoedgeval kan je het beste contact opnemen met je (dienstdoende) huisarts of huisartsenpost. In levensbedreigende situaties: bel 112.
8. Communicatie: Alle correspondentie met onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ verloopt per mail en/of per telefoon. Het mailadres is info@onderzoeksbureaudewervelwind.nl. De voorkeur qua communicatie kan bij het intakegesprek worden besproken.
9. Opzeggen overeenkomst: Deze behandelingsovereenkomst kan altijd door het kind en/of ouders beëindigd worden. Onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ kan de overeenkomst alleen opzeggen als er sprake is van een bijzondere reden, of wanneer bij het intakegesprek blijkt dat onderzoek naar ADHD niet passend is en/of de problematiek te complex is waarbij breder diagnostisch onderzoek geadviseerd wordt. Wanneer uit de intake blijkt dat onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ niet de benodigde expertise heeft om te helpen, wordt er samen naar een alternatief gekeken. Ook de huisarts kan, indien gewenst, hierbij betrokken worden.
10. Kwaliteit: Onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ werkt zoveel mogelijk op basis van wetenschappelijk bewezen methoden.
11. Geheimhouding: Onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ gaat zorgvuldig om met persoonlijke gegevens. Er wordt gewerkt met geheimhoudingsplicht en medisch beroepsgeheim. Anderen hebben geen inzage in de gegevens en alleen met toestemming van jou (vanaf 12 jaar) en je ouders worden gegevens gedeeld. Meer informatie over de beroepscode vind je op de volgende websites: Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) https://www.knmg.nl/
12. Ziekte: Wanneer jouw afspraak wegens ziekte van de onderzoekster/behandelaar niet door kan gaan, worden jullie hier zo snel mogelijk van op de hoogte gesteld. Indien er sprake is van langdurige ziekte, worden jullie hiervan op de hoogte gebracht en zullen we met u meedenken over een eventuele doorverwijzing.
13. Klachten: Wanneer je om wat voor reden dan ook niet tevreden bent, laat het dan weten. Uiteraard probeer ik samen met je tot een oplossing te komen. Mocht dit niet lukken dan zijn er nog meer stappen die je kunt zetten. Wanneer je jouw klacht niet met mij wil bespreken, kan je contact zoeken met de klachtenfunctionaris via de klachtenregeling van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP). Deze klachtenfunctionaris probeert samen met jou tot een passende oplossing te komen. De klachtenfunctionaris is bereiken via het e-mailadres klachtenfunctionaris@nvvp.net. Ben je vervolgens ontevreden met de afhandeling van de klacht, dan kan je jouw klacht indienen bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag, onderdeel van https://www.geschillencommissie.nl/
15. Meldcode: Wanneer er tijdens de intake, het diagnostiektraject of tijdens het behandeltraject zorgen ontstaan over acute of langdurige onveiligheid, is Onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ verplicht de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling toe te passen. Deze Wet bepaalt dat organisaties in de gezondheidszorg een meldcode moeten hebben en toepassen. Er moet een melding gemaakt worden bij Veilig Thuis, wanneer er sprake is van acute of langdurige onveiligheid.
16. Aansprakelijkheid: Onderzoeksbureau ‘De Wervelwind’ aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of gevolgschade door verlies of diefstal van eigendommen.